Clasificare carbohidrati sau hidrati de carbon

November 5, 2009 :: Biochimia Nutritiei 

Carbohidrati, numiti si zaharuri, alimenteaza corpul cu sursa sa primara de combustibil – glucoza. Dar consumul unei cantitati prea mare de carbohidrati cu IG (indice glicemic) ridicat poate duce la un exces de glucoza, care contribuie la ingrasare.

Tipuri de carbohidrati:
Exista cateva tipuri de carbohidrati, care sunt clasificati in functie de complexitatea moleculelor lor zaharoase.
Carbohidratii care au in compunere moleculele simple de zahar se numesc monozaharide.
Dizaharidele, sau carbohidratii ce contin doua molecule de zahar combinate, includ sucroza si maltoza. Acesti carbohidrati tind sa aiba valori ridicate ale IG si sunt cunoscuti ca zaharuri simple.
Cantitatea de glucoza eliberata in sistemul circulator este determinata de indicele glicemic al carbohidratului. Orice zahar care nu este absorbit dupa 30 minute poate fi excretat, nemaifiind folosit de catre corp.
Amidonul cunoscut ca fiind un polizaharid, structura sa chimica fiind alcatuita din sute de molecule de glucoza si zahar combinate.
Se gaseste in paine, cereale ,linte, seminte si in majoritatea vegetalelor, fiind cunoscut si sub denumirea de carbohidrati complecsi. IG din amidon nu se refera doar la continutul sau de zahar, ci si pe continutul sau de fibre.
Cu cat amidonul este rafinat, citeste despre procesul de rafinare, IG lui creste deci fibrele sunt eliminate.
Fibrele alimentare reprezinta o substanta intalnita in special in plentele leguminoase, ex. boabele de fasole, fructele si cerealele integrale. desi nu au valoare calorica in sine, fibrele joaca un rol important pentru organism. Ele ajuta reziduurile, precum materiile fecalele, sa se miste prin tractul digestiv, prevenind astfel constipatia. Un alt rol important al lor este de a reduce absorbtia grasimilor in organism precum si a anumitor aditivi alimentari toxici, cum sunt colorantii alimentari.

Carbohidratii si slabitul
Ca sa pierdeti in greutate, trebuie sa excludeti carbohidratii cu un IG mai mare de 35 din majoritatea meselor. Ceea ce scoate din ecuatie: painea alba, orezul alb si cartofii, sucurile cu zahar si alte dulciuri, pentru a pastra reactia insulinei scazuta, pe cat posibil.
Pentru mentinerea greutatii puteti opta pentru o gama larga de carbohidrati, ce includ alimente cu IG de pana la 50.
In tabelul de mai jos va prezint cateva variante de carbohidrati rai respectiv carbohidrati buni clasificarea fiind facuta in functie de IG fiecarui aliment. IG>50 reprezinta carbohidrat bun, IG<50 se numeste carbohidrat rau.

carbohidrati