Fibrele alimentare

November 27, 2008 :: Suplimente nutritive 

Populatia rurala africana consuma aproximativ 55 grame de fibre pe zi, in comparatie cu portia medie de 22 grame pe care o consuma populatia din Europa, si au cea mai mica incidenta de boli de intestine (apendicita, diverticulita, colita si cancer de colon).

Portia ideala de fibre este de cel putin 35 grame pe zi.
Exista doua tipuri de fibre alimentare, care se deosebesc prin proprietati fizice si prin modul de actiune asupra organismului:

  • Fibrele insolubile, sunt dure, rigide si nu se dizolva in apa. Cand vorbim despre fibre, ca substante de balast folosite in diete de slabire, avem in vedere fibrele insolubile, cum ar fi coaja boabelor de cereale (taratele). Ele absorb o cantitate de apa ce depaseste de cateva ori propria lor greutate fara a se dizolva in ea. Fibrele din cereale previn aparitia constipatiei si a procesului de fermentatie, care sunt principalele cauze ale multor probleme digestive.

  • Fibrele solubile sunt mai marunte, mai putin voluminoase decat cele “insolubile”. Fibrele solubile se dizolva in apa formand o substanta omogena, gelatinoasa, care poate sa elimine din organism multe substante indezirabile si uneori toxice. Fibrele solubile se gasesc in fructe si legume moi. Fibrele din fructe si legume incetinesc absorbtia zaharului in sange, ajutand la mentinerea unui nivel optim de energie.

Puteti obtine usor aceste portii de fibre – care absorb apa in tractul digestiv, facand bolul alimentar mai alunecos si mai usor de transportat in organism – mancand cereale integrale, fructe, nuci, seminte, linte si fasole in fiecare zi.

Dietele rafinate bazate pe carne, oua, peste si produse lactate sunt fara indoiala sarace in fibre.

Fibra creeaza senzatia de satietate, sporind volumul hranei fara a suplimenta calorii pentru ca nu se digera in organism.

Evitati alimentele rafinate, de culoare alba si gatite indelung, mancati alimente integrale – cereale integrale, linte, fasole, nuci, seminte, fructe si legume proaspete.