Hormonii Leptina si grelina

February 16, 2009 :: Biochimia Nutritiei 

Sa fie oare bine sa doresti sa ai un corp sanatos? Fireste ca da!… Si sunt sigur ca toti spun da. Imi doresc sa argumentez aceasta pozitie, plecand de la vechiul proverb latin: “Mens sana in corpore sano.” in traducere personala : “O minte sanatoasa poate sta doar intr-un corp sanatos.” Sa existe oare o legatura intre constiinta si trup? Oare acei oameni supraponderali nu detin o minte sanatoasa? Sunt intrebari la care cu siguranta un psiholog poate sa raspunda in urma examinarii unui astfel de caz. Eu in pozitie de nutritionist pot doar sa explic fenomenul de ingrasare sau de slabire la om.

Pentru a reusi sa controlezi acest fenomen este important sa constientizezi anumite procese prin care organismul uman trece. Legat de ingrasare sau slabire exista trei procese de care organismul tau are nevoie si anume: odihna, eliminarea resturilor si consumul energiei din organism. Am sa incerc sa detaliez fiecare proces in parte in acest articol, dar pana acolo sa mai vorbim un pic de relatia dintre corp si minte. La baza acestei relatii stau hormonii, lucrand ca niste mediatori, trimit implusuri catre sistemul nervos averizandu-l atunci cand este nevoie de mancare sau cand s-a atins pragul de satietate. Acesti hormoni sunt Leptina si Grelina.

Leptina este un hormon secretat de ţesutul adipos subcutanat ca răspuns la depozitul de grăsime. Leptina a fost descoperita in urma cu zece ani si este considerata principalul hormon care influenteaza apetitul erotic, fertilitatea si densitatea osoasa la femei. Este produsa in straturile de grasime si orice variatie a nivelului ei poate avea consecinte dezastruoase pentru silueta. Stresul, exercitiile fizice intense dupa o lunga perioada de sedentarism si fluctuatiile de greutate conduc la scaderea nivelului leptinei. Metabolismul se deregleaza, kilogramele se acumuleaza la loc cu viteza mare si, de multe ori, femeile care trec prin aceasta experienta nu mai au menstruatie normala. De aici si pana la infertilitate si osteoporoza mai este doar pas.
Leptina se leagă în creier de receptori alpha-melanocortin inhibând neuropeptidul Y promovând saţietatea. Sau, mai simplu, leptina spune: „eşti plin, opreşte-te!”. Dacă nivelul grăsimii scade, scade şi nivelul de leptină şi creşte apetitul. Şoarecii care sunt genetic incapabili să secrete leptină devin extrem de obezi pentru că nu au comanda „opreşte-te”.

Grelina, un hormon format din douăzeci şi opt de aminoacizi, este secretat de stomacul gol şi stimulează apetitul. Intr-un corp sanatos, la două-trei ore după micul dejun, stomacul gol secretă grelina care ajunsa la creier comandă apetitul. Începi să te gândeşti la prânz şi curând vei mânca. Hrana comandă nivelului de grelină să scadă şi o dată cu el şi apetitul tău.

Când ţineţi cură de slăbire, nivelul de grelină este ridicat nu doar înainte de mese, ci aproape permanent şi cu timpul erodează puterea de voinţă. Iar pentru codul dumneavoastră genetic, aceasta se traduce prin înfometare. Friedman spunea că „oamenii au iluzia că îşi pot controla cantitatea de alimente pe care o consumă şi este adevărat pentru o scurtă perioadă de timp, dar pe termen lung, drive-ul biologic de a mânca destul şi de a reveni la greutatea ta aproape întotdeauna învinge controlul conştiinţei.”

      Precizand faptul ca leptina este secretata doar in timpul somnului de catre organism incep sa prezint procesele de care organismul nostru are nevoie in drumul lui catre acel ideal de corp sanatos. Odihna este echivalentul refacerii si a restabilirii echilibrelor in organism. Incercati sa nu sariti orele de somn pe motiv ca trebuie sa terminati proiectul pentru serviciu sau din cauza dorintei de a fi prezent la toate evenimentele din cluburi, zile la rand. Oferiti corpului cel putin 7 ore de somn.

      Procesul de eliminare din organism al resturilor se afla in stransa legatura si cu modul dumneavoastra de alimentatie. Spun asta deoarece cu cat mancati mai multa mancare sanatoasa si evitati mancare procesata oferiti organismului substantele necesare procesului de eliminare cum ar fi fibrele alimentare, enzime, vitamine si minerale care stau la baza sintezei produsului ajuns in stomac. Fibrele au rol in curatarea colonului de rezidurile depuse pe tract care ingreuneaza intreg procesul de digestive, oferind senzatia de balonare si disconfort. Mancati zilnic cat mai multe produse bogate in fibre alimentare de calitate (cereal integrale, fructe legume proaspete, seminte si nuci etc).

      Pe parcursul intregii zile, in urma meselor servite, in organism s-a acumulat energie exprimata in calorii. Ce credeti ca va face organismul cu aceasta energie?
      Este simplu, are variante la dispozitie: o consuma pentru intretinerea proceselor vitale in organism si pentru al incalzi si in urma ajutorului acordat de dumneavoastra facand miscare ( diferite treburi care solicita corpul rezultand consum de energie sau pur si simplu mergand la o sala si facand exercitii, alergat, mers, steper, bicicleta, thae-bo, aerobic, ridicatul greutatilor etc), ori o depoziteaza oferind organismului siguranta zilelor in care hrana lipseste.

Faceti miscare!!! Nu lasati sa treaca ziua fara a trece in cont cel putin 30 minute de exercitii fizice in plus fata de activitatea efectuata in acea zi. Ganditi-va ca orice plus de energie trebuie consumat daca doriti sa va mentineti corpul sanatos. Nu aglomerati celulele din tesutul adipos daca aveti posibilitatea si vointa sa faceti exercitii fizice.