Proteinele

October 16, 2008 :: Suplimente nutritive 

Proteina este un material cu rol structural. Molecula proteica determina structura rigida care permite plantelor si animalelor sa se ridice de la suprafata pamantului. Proteinele formeaza matricea in jurul careia se depoziteaza calciul si fosforul care formeaza osul. Parul si unghiile sunt, de asemenea, alcatuite din proteine. Tot organismul are la baza proteina.

Fiecare molecula proteica este un lant lung, format din unitati mai mici legate intre ele, care contin azot si sunt numite aminoacizi.

Au fost identificati 25 de aminoacizi care constitute caramizile fundamentale ale organismului. Acestia sunt substante esentiale pentru crestere si pentru refacerea tesuturilor corpului care intra si in alcatuirea:

  • hormonilor,
  • enzimelor,
  • anticorpilor
  • neurotransmitatorilor;

de asemenea, ajuta si la transportul substantelor in tot organismul.
Sunt importante atat calitatea, determinata de echilibrul acestor aminoacizi, cat si cantitatea proteinelor pe care le consumati.

Indicatiile nutritionistilor recomanda ca 15% din necesarul nostru caloric sa fie alcatuit din proteine, dar nu se indica ce fel de proteine.

La un sugar alimentat la san, trebuie ca 1% din totalul de calorii sa provina din proteine; cu acest aport de proteine, greutatea lui de la nastere se dubleaza in sase luni.

O cantitate de proteine de 10% din aportul de calorii, sau aproximativ 0.8g/kgcorp de proteine pe zi, reprezinta cantitatea medie necesara pentru un adult, exceptand femeile insarcinate, persoanele care au suferit recent o interventie chirurgicala sau cele care efectueaza munci fizice grele.

Astazi exista tendinta de orientare catre o dieta bogata in proteine (30% din calorii), grasimi (50% din calorii) si putini hidrati de carbon (20% din calorii); aceasta dieta furnizeaza mult mai multe proteine decat are nevoie organismul, lasa la o parte grasimile si suprasolicita rinichii.

Alimentele cu proteine de cea mai buna calitate, adica un echilibru optim al aminoacizilor, includ: ouale, quinoa, canepa, carnea, pestele, fasolea si lintea.

Sursele de proteine animale tind sa contina grasimi saturate nesanatoase. Sursele de proteine vegetale au tendinta sa contina in plus hidrati de carbon complecsi benefici si formeaza mai putini acizi decat carnea.

Ar fi bine sa limitati consumul de carne la trei mese pe saptamana. Este dificil sa nu luam destule proteine din orice dieta care include trei mese pe zi, fie ea exclusiv vegetariana sau nu. Multe legume, in special cele ,,cu seminte” cum sunt fasolea cataratoare, mazarea, porumbul si broccoli, au un continut mare de proteine care ajuta la neutralizarea excesului de acid, vinovat de pierderea substantelor minerale cum ar fi calciul – de aici riscul mare de osteoporoza printre consumatorii de carne.

Evitati cantitatile mari de proteine animale.