Somnul influenteaza hormonii grelina si leptina

Potrivit cercetatorilor, lipsa somnului are efecte si asupra echilibrului hormonal. Hormonii afectati sunt: leptina, care e responsabila cu senzatia de satietate si grelina, produsa de sistemul digestiv, care da senzatia de foame. Lipsa de somn scade nivelul leptinei si mareste nivelul grelinei. Si pentru ca nivelul de energie este redus, organismul va cere alimente calorice, in special dulciuri. Asa se explica si de ce dupa o noapte alba ne saturam mult mai greu.

Odihna insuficienta ar putea explica partial „epidemia de obezitate”. Specialistii sustin insa ca nu ajunge doar sa dormim, ci si cum dormim. Degeaba dormi noua ore, daca te trezesti de 3-4 ori pe noapte. Cei care se trezesc obositi, desi au dormit mai bine de opt ore ar putea suferi de apnee in somn – afectiune in care ti se opreste respiratia timp de cateva secunde, suficient cat sa te trezesti. Medicii specialisti in somnologie citati de WebMD spun ca pacientii obezi care se trateaza pentru apneea in somn reusesc sa slabeasca mai repede odata vindecati.

Daca nu suferi de apnee, ci de insomnie, efectul este cam acelasi: lipsa unui somn odihnitor te impiedica sa scapi de surplusul de kilograme. Pentru a dormi mai bine este suficient sa ai mai multa activitate fizica. In timp ce oboseala psihica duce la insomnie, cea fizica, aparuta in urma sportului, reduce hormonii de stres si, surprinzator, te ajuta sa te relaxezi.